הורים: למה יש לשים לב בטיפול רפואי אצל ילדיכם?

מצד אחד אנו ההורים האחראיים הבלעדיים על ילדינו, אך מצד שני כאשר אנו נתקלים במקרה רפואי, אנו פונים לרופא ונוטים לקבל כל מה שיש לו לומר, פשוט כי אנו משלימים עם העובדה שהידע הרפואי שלנו אינו מתקרב לידע הרפואי שלו, ועל כן מתוך רצון לפעול לטובת הילד אנו עשויים להיצמד לכל הוראה רפואית מבלי לחשוב פעמיים. עם זאת, פה אנו מבקשים להציב תמרור אזהרה: לא כל מה שהרופא אומר הוא תמיד אמת גמורה, ולו כי אחרי הכול גם הוא אנושי, משמע עשוי להיות עייף, טרוד ולקבל החלטה שגויה.

שומרי הסף

גם אם אין לנו ידע רפואי, עדיין יש לנו רצון להגן על הילד שלנו ועדיין יש לנו הגיון בריא, שלא לומר רשת אינטרנטית נגישה מלאה במידע רפואי. מכאן ברגע שמתעורר ספק לגבי החלטת הרופא, או ברגע שהרופא מחליט לבצע הליך משמעותי, הרי שרצוי לעצור, לנשום עמוק ולבקש הסברים, חוות דעת שנייה ואף מעבר נוסף הן על הממצאים והן על האפשרויות שעומדות על הפרק. מדוע? ובכן אומנם אין זה נעים להכיר בכך, אך מקרים של רשלנות רפואית חלים גם כאשר המטופלים הינם ילדים, ועל כן אנו ההורים תמיד צרכים להטיל ספק, לקבל הסבר מפורט ולהיות קשובים לצורכי הילד.

סימני אזהרה:

  • בדיקה שטחית

אם מגיעים עם הילד לרופא בשל בעיה מסוימת והרופא בודק באופן שטחי ולאחר מכן מורה לקחת תרופה כזו או אחרת, הרי שאצלנו ההורים צריך להתעורר פעמון אזהרה. שנרחיב? אם מרגישים שהרופא לא שאל מספיק שאלות שנוגעות למקרה, אם הרופא לא הביט בהיסטוריה הרפואית ואם הרופא לא בדק את הילד באופן מקיף ועדיין מיהר לקבל החלטה, הרי שזה הזמן לעמוד על המשמר.

  • חוסר שקיפות

אם הרופא מציע טיפול מסוים ואינו מציע חלופות, או מסביר אודות סיכונים אפשריים, הרי ששוב אותו פעמון אזהרה צריך להתעורר. מדוע? לפני כל הליך רפואי על ההורה לקבל תמונת מצב כמה שיותר מלאה. מכאן שאם זה לא המקרה, הרי שעלינו להתעורר, להקשות עם שאלות וכמובן לחפש חוות דעת נוספת.

  • פועל כנגד הציפייה

הורים רבים קוראים כיום ברשת האינטרנטית אודות מצבם הבריאותי של ילדיהם, ועל כן עשויים להגיע לרופא הרבה יותר חכמים. אי לכך אם הרופא מתייחס למקרה באופן שונה ממה שההורה מצפה, חשוב להעלות שאלות, כמובן בצורה מכבדת. ייתכן שהרופא בהחלט צודק, אך גם ייתכן שהוא פספס נקודה חשובה.

  • התייחסות לסך המידע

כל רופא ילדים צריך לעבור על ההיסטוריה הרפואית של הילד, על הרגישויות שלו וכדומה. מכאן שאם חוזרים לרופא עם בעיה מוכרת, זה רק הגיוני לצפות שהוא יתייחס לסך המשתנים. הרופא אינו עושה זאת? סביר להניח שהוא עייף או ממהר – שהטיפול לוקה בחסר.

חובתנו כהורים

מסקנות? ישנה רק אחת – עם כל הכבוד לרופא, חובתנו כהורים לעמוד על המשמר ולא להתבייש לקבל חוות דעת נוספת, להעלות שאלות וכמובן להטיל ספק.

קראו גם על: תאונות שעשויות להתרחש בבית הספר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *